1424: el primer gegant del món

1424: el primer gegant del món

(600 anys – 1)

Aquest any 2024 celebrem els 600 anys de gegants a Barcelona i al món, ja que la referència que trobem a la capital catalana també és la primera vegada que apareix citat un gegant arreu del planeta. Per això, al Fes Ta Festa iniciem un seguit de càpsules que explicaran trets distintius, curiositats i singularitats del món geganter de casa nostra i d’arreu. Històries que us descobriran els secrets i anècdotes més ben guardats d’aquesta tradició que arriba als sis segles d’història.

Gravat de la processó de Corpus de BCN, finals segle XIX (Arxiu Cuyàs)

De fet, aquesta primera nota apareix al Llibre de les Solemnitats de Barcelona de l’any 1424, un recull dels protocols i ordres de les processons barcelonines. Per Corpus s’explica que entre els entremesos municipals hi anava “Lo rei David ab lo giguant”, una figuració que podria ser executada per un xanquer o per un element corpori que fes la funció de gegant. Més endavant de la processó trobem un element que també podia ser un gegant. I és que entre els figurants de Santa Maria del Mar hi anava “Sant Cristòfol amb l’Infant Jesús al coll”, un personatge bíblic que en diverses ocasions s’ha interpretat com un gegant.

Sant Cristòfol de Flobecq (Bèlgica) (Arxiu Badal)

Fos com fos, la casualitat ha volgut que la primera referència fos catalana ja que poc després trobem representacions de gegants arreu d’Europa: l’any 1425 ja en trobem a Tarragona, el 1430 a Nivelles (Bèlgica), el 1439 a Alacant, el 1447 a Bergen op Zoom (Països Baixos), l’any 1450 a Cervera i a Lisboa (Portugal), el 1454 a Dijon (França), el 1461 a Leicester (Regne Unit), el 1479 a Künzelsau (Alemanya), el 1481 a Ath (Bèlgica), el 1489 a Igualada, el 1493 a Vic i a Toledo, i el 1500 a Sevilla.

No serà fins al 1535 que trobem la primera referència d’una geganta a Girona, fet que ens porta a imaginar que les figures ja no representaven sants o herois bíblics sinó que es convertien en figures genèriques com ara guerrers, reis, dames, turcs… A més, diversos autors expliquen que els gegants tractaven de representar que fins i tot aquells elements més grans i terribles estaven sotmesos a Déu. D’altra banda, hi ha algunes poblacions com Burgos, Reus, Toledo, València, Sevilla, Lleida o Pamplona que han tingut o tenen comparses de diverses parelles representant les races o les cultures del món.