Festa major de Manresa: commemorar l’arribada d’unes relíquies
Festa major de Manresa: commemorar l’arribada d’unes relíquies
La Festa Major de Manresa se celebra el darrer cap de setmana d’agost. L’elecció d’aquesta data és una mostra evident de la significació que assolien les relíquies de sants en temps passats. Precisament, la capital bagenca commemora l’arribada dels Cossos Sants a la ciutat el 1372. És un dels pocs casos en què un fet, destacat a l’època, hagi perdurat en el calendari festiu, fins i tot per sobre de les dates dels tres sants indicades al santoral religiós.
L’obtenció de les relíquies de sant Maurici, santa Agnès i sant Fruitós es va aconseguir per mitjà d’un fet força freqüent a l’edat mitjana: un furta sacra o robatori pietós.
Les negociacions que van protagonitzar els representants de la ciutat manresana amb les autoritats episcopals permetia aconseguir unes restes sacres destinades a honorar l’església-basílica de Santa Maria recentment acabada.
La decisió, però, no va ser ben acceptada pels feligresos de Sant Fruitós de Bages. Aquesta parròquia era el lloc d’on s’havien d’emportar el tresor desitjat. La dependència històrica respecte del monestir benedictí de Sant Benet, els havia proporcionat notables relíquies de les quals no es volien separar.
Més per força que per grat, Sant Fruitós va permetre que els manresans tornessin a la seva ciutat havent assolit l’objectiu. L’atzar, segons les cròniques, va influir en la tria d’una santa i dos sants de caràcter ben divers. Una gran processó els va dur fins al temple on es veneren dipositats en una magnífica cripta.
L’any 2022 es va commemorar el 650 aniversari d’aquell fet. Malgrat el pas del temps, manresans i santfruitosencs seguien amb el record en sentit ben oposat.
I es van repetir les paraules que ja formaven part de la cultura popular des de feia temps.
A Sant Fruitós es recitava allò de: “”Manresans, lladres, pillos i gormands, que heu robat els Cossos Sants; Santa Agnès, Sant Fruitós, Sant Maurici gloriós.”
Mentre que a Manresa es responia: “Calleu potiners, que els teníeu en galliners”.
Sis segles i mig havien estat suficients per apagar el conflicte històric…