Adelaida Ferré i Gomis (de Ruíz de Narváez)

Adelaida Ferré i Gomis (de Ruíz de Narváez)

Adelaida Ferré i Gomis (de Ruíz de Narváez)
Barcelona, 1881 – 1955

La guineu i el galàpat van fer una jugada de qui seria primer en un tal hostal, i el que arribaria l’últim havia de pagar el dinar a l’altre.
Aleshores el galàpat se posa a caminar i la guineu a córrer per diferent camí.
La guineu, quan va ser a mig camí, se va parar i es va posar a dormir. Va pensar: “El galàpat tot just deu sortir”.
El galàpat, amb el seu pas, va anar caminant caminant sense aturar-se mai fins a arribar a l’hostal.
La guineu, quan se va despertar, se va posar a córrer altra vegada i quan va arribar a l’hostal va cridar:

  • Galàpat, ¿on ets?
  • Aquí, que fa rato que t’espero
  • Ara sí que m’has ben agafat; tu, amb la teva catxassa, has guanyat, i jo hauré de pagar el dinar, amb les meves cames llargues.

La guineu y’l galapat és una rondalla que Adelaida Ferré i Gomis publicà a la revista Catalana, núm. 24 (1918). Arribà a recopilar en el camp de la recerca rondallística un centenar de documents seguint les directius proposades pel professor Rossend Serra i Pagès a les classes de folklore que va rebre a l’Escola d’Institutrius i Altres Carreres per a la Dona.

Publicà articles de premsa a Art Jove, Arxiu de Tradicions Populars, La veu comarcal, Una vegada, Feminal  i, entre d’altres, Lectura Popular. Recopilà a més oracions, enigmes, cançons… sempre fidel a l’oralitat dels informants que va entrevistar entorn d’una quinzena de poblacions.

Formada a l’Escola Normal Superior de Mestres, l’Escola Superior d’Arts i Indústries i Belles Arts de Barcelona – Llotja i l’Escola Municipal de Música de Barcelona, va impartir classes de dibuix artístic, gravat i modelat, pronuncià conferències i dirigí l’Escola Municipal d’Oficis per la Dona per, més endavant, fundar l’Escola de Puntaires de Barcelona on divulgava amb estima tècniques de brodats i puntes de coixí.

Col·laborà en tasques de documentació i catalogació dels fons dels museus d’art de Barcelona a la vegada que, també, va cooperar de forma activa amb el Foment de les Arts Decoratives i amb el Centre Excursionista de Catalunya com a artista, mestra i historiadora.