Ventada de març (sardana)
Emili Saló i Ramell
La figura d’Emili Saló estarà sempre lligada, dins el món coblístic, al seu germà Conrad amb el que col·laborà sovint en molts aspectes. Però aquest fet no hauria d’amagar una figura musical amb una personalitat inconfusible, autor d’una obra característica i pròpia, posseïdor d’aquella preuada qualitat que fa que es reconegui la seva música només sentir-la.
Amb una formació musical sòlida forjada a l’Escolania de Montserrat, fou també deixeble del mestre Josep M. Soler, de la Bisbal, ciutat amb la que l’uní una gran vinculació. Tot i haver nascut a Granollers l’any 1905 i haver finat a Barcelona el 1988, per desig seu fou enterrat a la capital del Baix Empordà.
Instrumentista de trompeta, formà part de La Principal de la Bisbal entre els anys 1923 i 1940. Va escriure la seva primera sardana, Enamorances, amb només 13 anys, ja estudiant amb el mestre Soler i, n’arribà a composar més de 250. Una part de la seva producció sardanista, amb estil més popular i planer, la firmà amb el pseudònim Pau Marons.
La seva particular manera d’escriure, molt agosarada i amb notables exigències tècniques als instrumentistes, ha fet que les seves composicions, entre les que s’hi inclouen també algunes obres de concert per a cobla, no hagin estat massa programades.
L’any 1947 sortí a actuar a l’estranger fins al 1961 i durant aquests anys continuà escrivint música per a cobla. Quan actuava a El Caire, l’any 1949, composà l’espectacular sardana Tramuntanada, una sardana de les considerades obligades de cobla, per l’alt nivell tècnic que reclama a tots i cadascun dels instrumentistes de la cobla.
La que us convidem a escoltar avui a “Clàssics de cobla” té unes característiques semblants i torna a tenir el vent i els efectes sonors que l’imiten com a protagonistes. “Ventada de març” fou escrita l’any 1959, com si d’un “remake” es tractés, però amb el temps ha assolit potser més popularitat que la original. La sentirem en la versió que n’enregistrà l’any 2006 la cobla La Principal de la Bisbal, pel CD commemoratiu del centenari de l’autor.
“Ventada de març”, d’Emili Saló i Ramell.